De Berg Praktijk
                     Op het Platteland

         Psychologie en Training

De Berg Praktijk
Op het platteland
Psychologie en Training 

Hoe kun je mediteren op jouw favoriete muziek?
ook als dat HARDCORE is!

Mediteren kan overal en waarom niet op jouw favoriete festival deze zomer?!

Heb jij ook wel eens de ervaring dat het wel heel snel voorbij is gegaan? Dat je 60 euro voor een kaartje hebt betaald en dat het opeens afgelopen is of een beetje tegenviel? Dat je steeds tegen jezelf zegt "ik moet nu genieten hoor, straks is het voorbij? Lukte dat dan? Heb jij wel eens bij het bezoeken van een festival de behoefte aan drank of drugs, alleen omdat je denkt of bang bent dat het anders niet leuk genoeg is of dat je het niet vol zou houden? Voel je je onrustig en wil je steeds van podium naar podium? Geniet je gewoon lekker van een festival maar ben je benieuwd hoe je nog meer in het moment zou kunnen zijn? Ben je benieuwd hoe je je beleving van de muziek en de omgeving nog sterker kan maken? Wil je weten hoe je met minder of zonder drank of drugs een gevoel van extase kan bereiken?

Dan is meditatie echt een grote aanrader... 


Mediteren op Hardcore/ hardstyle/hardrock of gewoon top 40:

We hebben een bepaald beeld bij meditatie en dat is vaak een 'kleermakerszit met pingelmuziek' plaatje. Maar juist de combinatie van intense rust en opzwepende muziek maakt je beleving  groots en het vooraf bewegen op de muziek geeft je nog eens de extra lichamelijke hormonen boost (wat je ook met sport kunt bereiken) voor het creĆ«ren van jouw geluksmoment.


Hoe mediteer je op Hardcore muziek:

Je gaat staan bij een podium met jouw favoriete style. 

Je danst (stamt, hakt) eerst zeker 5 minuten volop mee -> hardslag gaat omhoog, bloed stroomt door je hele lichaam, endorfine en adrenaline worden aangemaakt.

Tijdens de rust (muziek zonder beat) neem je alles in je op, kijk je om je heen, de kleuren, de mensen, de geuren, de bewegingen, je ademhaling, het gevoel in je lichaam..

Als de beat dan weer inslaat en de menigte om je heen massaal opspringt blijf je helemaal stil staan met je ogen dicht en stuur je je volledige aandacht naar het gevoel in je lichaam of naar de klanken van de muziek (toon, snelheid, hard/zacht). Je kunt je aandacht richten op de muziek, dan weer je lichaam en dan weer de muziek.

Iedere keer dat je afgeleid raakt door gedachten zoals; 'mensen zullen wel denken, wat sta ik hier gek stil' of gedachten als 'dit kan ik niet, wat raar' of 'Wat een heerlijk gevoel, ik wil dit vasthouden, het mag niet weg gaan', keer je weer terug met je aandacht naar je lichaam of de muziek. 

Dit hoef je maar heel even te doen, en je kunt het opbouwen voor jezelf. Zo kun je beginnen met 10 seconden stil staan met je ogen open, dan 10 seconden met je ogen dicht en steeds een beetje langer. 

Wat ook prettig kan voelen is om een vriend te vragen even naast je te komen staan tijdens het 'ogen dicht' moment. Je kan hem dan even vast houden/op hem leunen en hij houd zijn ogen open zodat je niet wordt omgekegeld door de springende mensen om je heen. 


Een festival intenser beleven:

Hoe pak je dat aan? Je zou eens kunnen proberen of het direct al effect heeft als je zonder voorbereiding en training je festival betreed met de volgende tips. Mocht je er moeite mee hebben of heeft het geen effect? Probeer jezelf dan vooraf te trainen in het sturen van je aandacht door middel van de Zit meditatie of de body scan (te vinden op You Tube onder: Cherine van den Berg Body scan / Zit meditatie)


Tips voor een intense beleving:

Kies er voor om tijdens het festival, wat al begint bij de rit er naar toe of lopend van de auto naar de ticket controle, momenten je aandacht te sturen naar:


Wat je ziet:

De kleuren om je heen (donkere en lichte kleuren)

De vormen (circels, rechthoeken, grote vlakken, kleine vlakken)

De mensen

Het grasveld

De hemel

De lampen


Wat je hoort:

Stemmen

Muziek

Wind, deuren van kluisjes

Luister in termen van: hard/zacht, dichtbij/ver weg, eentonig/afwisselend, melodie, beat.. Instrumenten etc etc.


Naar je lichamelijke sensaties:

Warm, koud, tinteling, zwaar, licht, kriebel, spanning, 

Heb je energie

Voel je je moe


Wat je proeft:

Bestel iets te eten (mijn favoriet is watermeloen) en ben je bewust van de geur, de smaak en de structuur in je mond. 


Wat je ruikt:

Ik weet dat niet alle geuren heerlijk zijn op festivals, maar ook die beleving maakt het festival compleet. Misschien ruik je zonnebrand, zweet, parfum of bier en misschien ontdek je wel geuren die je anders totaal waren ontgaan. 


  • Vertel je vrienden dat je tijdens het festival momenten even niet 'aanspreekbaar' bent omdat je met je aandacht de omgeving in je op wil kunnen nemen. Of kies een vorm waarbij jij je prettig voelt. Ze weten dan in ieder geval dat je stil bent met een reden, omdat je de omgeving in je op aan het nemen bent.

Of ga een keer alleen naar een festival en ontdek!

  • Ben je er bewust van dat niet alles leuk hoeft te zijn en dat niet alles opeens leuk word als je mediteert. Meditatie gaat juist om het toelaten van alles wat er is. Als het mooi is kun je genieten, maar gaat het mooie moment weg? Probeer hem dan niet vast te houden, want dan ben je niet meer bezig met genieten, maar met vasthouden. 


Het effect hiervan:

  • Omdat je je aandacht stuurt naar je omgeving en je sensaties ga je deze intenser beleven. 
  • Door met je aandacht echt daar te zijn waar je op dat moment bent heb je niet de ervaring dat het opeens voorbij is en je het eigenlijk niet echt hebt mee gemaakt, dat het als een flits aan je voorbij is gegaan.
  • Door je aandacht te sturen naar je lichamelijke sensaties kun je beter aanvoelen of je behoefte hebt aan rust (even in het gras liggen) of juist wild wil gaan dansen. Je hebt optijd in de gaten of je dorst hebt of honger. Maar wat wellicht nog leuker is, is dat je je meer en ook intenser bewust bent van de fijne geniet momenten. Misschien geniet jij wel enorm als je in de rij bij de wc's staat te wachten, de omgeving in je opnemend, een grappig gesprek tussen 2 mensen naast je hoort, zonnetje in je gezicht voelt en de muziek op de achtergrond hoort. Zonder 'aandacht' had je dat geniet momentje wellicht gemist!
  • Als je met je aandacht bij de omgeving en je sensaties bent ben je niet met je aandacht bij je gedachten/in je hoofd. Wanneer je op een festival bent en voortdurend in gedachten bent, dan ben je niet op een festival maar dan ben je in je gedachten. Zo beleef je het minder intens en kan het als een flits aan je voorbij gaan.