De Berg Praktijk
                     Op het Platteland

         Psychologie en Training

De Berg Praktijk
Op het platteland
Psychologie en Training 



Wat is Mindfulness?


Mindfulness training wordt ook wel aandacht training genoemd. Je leert je aandacht te sturen naar je gedachten, emoties en lichamelijke sensaties. Deze aandacht leer je te geven zonder oordeel, in het huidige moment en accepterend (wat wil zeggen dat je niets weg stopt). Aandacht draagt niet alleen bij aan de kwaliteit van wat je doet of aan hoe je met iets om gaat, de beleving ervan verandert ook in positieve zin. 





De positieve effecten van Mindfulness:


Er zijn inmiddels bijzonder veel gegevens uit wetenschappelijk onderzoek die laten zien dat het beoefenen van Mindfulness niet alleen lichamelijke en emotionele pijn verlicht, maar ook je aandacht en concentratie verscherpt. Het zorgt ervoor dat je effectiever werkt, dat je creatiever wordt en meer energie over houdt. Bewijs hiervoor komt niet alleen voort uit evaluaties van deelnemers na een Mindfulness training. Wat ik er zo leuk aan vind is dat de veranderingen die mensen ervaren ook onder de hersenscan te zien zijn. Denk hierbij aan verminderde activiteit in de hersengebieden die gaan over angst of juist meer activiteit in gebieden die gaan over zelfreflectie en zelfbeheersing.




Een aantal leuke onderzoeken:


In contact met gevoelens:

Uit een aantal studies is gebleken dat Mindfulness zorgt voor een verhoogde bloedtoevoer naar de insula en een verhoogd volume en dichtheid van de grijze massa. Dit is een cruciaal gebied dat je de vaardigheid geeft om je te focussen op je lichaam, het vermogen te onderzoeken wat er in je omgaat. Dit gebied verbind ook je emotie met het daarbij horende gevoel in je lichaam zoals de vlinders in je maag bij verliefdheid of de steek in je hart als je geliefde de relatie verbreekt.


Zelfbeheersing:

Onderzoekers hebben ontdekt dat de verhoogde bloedtoevoer naar de frontale cortex na slechts een half uur mediteren de connecties naar dit gebied versterkt. Het is cruciaal bij het in bedwang houden van impulsen en besluitvorming. Een verhoogde activiteit in dit gebied zorgt voor meer zelfcontrole waardoor het je helpt constructieve keuzes te maken en de schadelijke links te laten liggen. Het helpt misschien verklaren waarom Mindfulness effectief is bij verslavingen (denk ook aan eten of werken als verslaving).


Angst/ongerustheid

De onderzoekers van Stanford hebben ontdekt dat na een cursus Mindfulness van acht weken de deelnemers minder reactiviteit in hun amygdala hadden, het gebied wat zich bezig houdt met angst. Ook vertelde de deelnemers dat ze minder negatieve emoties hadden.


Plannen en creativiteit:

Onderzoek wijst uit dat de linker prefrontale cortex onder invloed van de beoefening van Mindfulness dikker blijkt te worden en dat er meer dwarsverbindingen in ontstaan. Dit is het gebied van meer overzicht, beter plannen en van creativiteit.


Immuunsysteem:

Andere onderzoekers vonden een verbeterd immuunsysteem, met meer antilichamen tegen een ingespoten griepvirus dan een controlegroep die dat ook ingespoten kreeg, maar geen training onderging. De trainingsgroep had meer antilichamen ontwikkeld aan het einde van de training. 




Over de Mindfulness training:


Let op!! Op dit moment is er geen ruimte (in de zin van tijd en plaats) voor Mindfulness trainingen in groepen vanwege een verhuizing van De Berg Praktijk.  Je kunt in de tussentijd wel individueel Mindful worden. Ik wens in 2019 weer groepstrainingen te gaan geven. Als je op de hoogte gehouden wil worden kun je dit laten weten door middel van het invullen van het contactformulier en dan neem ik tegen die tijd contact met je op.


Het is een praktische training van 8 bijeenkomsten waarbij je door meditatie, yoga en andere oefeningen leert wat Mindfulness is en wat het voor jou kan betekenen. Dit kan je ontzettend veel gaan opleveren, maar het is niet iets wat je gemakkelijk als een trucje leert. Het is een techniek die aandacht, discipline en oefening vraagt. Het is belangrijk om te weten dat je Mindfulness niet aanleert door er over te lezen, je leert het alleen aan door het te doen. Net zoals je niet kan leren piano spelen door er een boek over te lezen, kun je Mindfulness niet aanleren zonder veel te oefennen. Dit zal je tijdens de bijeenkomsten gaan doen, maar zeker ook thuis. Het zal zo'n 30 tot 60 minuten per dag aandacht van je vragen. 


We besteden iedere bijeenkomst in het eerste deel aandacht aan de meditaties en alles wat je daarin tegenkomt. In het tweede deel bespreken we een nieuw onderwerp waarmee we kunnen oefenen en ontdekken. We zullen in de eerste week aandacht besteden aan de essentie van Mindfulness gevolgd door alles wat je moet weten over het huidige moment, maar daar in dat moment meer over. In week 3 gaan we het onderwerp ‘Acceptatie’ bespreken waarbij ik je een mogelijk andere kijk ga geven op al het onplezierige in het leven. Een prachtig onderdeel van Mindfulness wat mijn hart sneller doet kloppen. Na deze weken zijn de ‘vriendelijke houding’ en het ‘niet oordelen’ in week 4 graag geziene onderwerpen. In week 5 en 6 zal Yoga onderdeel gaan uitmaken van de manier waarop we Mindfulness beoefenen en kom het ‘omgaan met pijn’ aan bod. In de 7e week gaan we aan de slag met een persoonlijk overzicht van jouw favoriete Mindfulness technieken. Dit zal je helpen om Mindfulness op jouw manier, passend in jouw leven, te blijven beoefenen. Een samenvatting van de gehele training zal in de vorm van een stilte ochtend of middag plaatsvinden op de 8e en laatste bijeenkomst. Hierbij hoef je even helemaal niets; je hoeft nergens over na te denken, je hoeft geen theorie in je op te nemen, vragen te stellen of te beantwoorden. Deze bijeenkomst is er voor jou, om gewoon aanwezig te zijn.


Liever een individuele training? Ook dat is mogelijk. Wellicht kun je niet op de aangegeven tijdstippen, is er behoefte aan extra ondersteuning met Cognitieve Gedragstherapie of heb je behoefte aan een training die geheel op maat gemaakt is voor jou. In dit geval kun je een afspraak met mij maken voor een intakegesprek. 

 

Individuele Mindfulness WebTraining


8 mail momenten en cursus materiaal


Vanuit het gemak van eigen wooning Mindful worden onder begeleiding van een wekelijks mail moment waarin je alles kunt vragen en je ervaringen kunt delen.




Bekijk hier de Mindfulness Trailer:

 

Wat is Meditatie

Doe hier een oefening

Web-training 

Mindfulness

Mindfulness ervaringen

Ontdek wat deelnemers er van vonden